Heterogene brugklas

In de heterogene brugklassen worden leerlingen met een tl of een kbl/tl advies bij elkaar geplaatst. Daarnaast kijken wij voor welke leerlingen met een kbl advies de heterogene brugklas mogelijk passend zou kunnen zijn.

Wij maken heel bewust de keuze om deels met heterogene brugklassen te werken. Dit draagt bij aan wat bij ons hoog in het vaandel staat: kansrijk onderwijs.

Kansrijk onderwijs

Met ons onderwijs bewerkstellingen wij een zelfbewuste, intrinsiek gemotiveerde vmbo-leerling, blakend van het zelfvertrouwen en zelfregulerend in het maximaliseren van eigen leeropbrengsten.

Meer over onze visie

Start eerstejaars

Op basis van het advies van de basisschool wordt een leerling geplaatst in één van onze eerstejaars klassen. In de onderbouw hebben wij drie soorten klassen:

  • bbl-klas
  • kbl-klas
  • heterogene brugklas kbl/(g)tl

Onze eerstejaars klassen starten aan het begin van het schooljaar op een startniveau bbl, kbl of gl. In de heterogene brugklassen wordt er aan het begin van het jaar bewust op gl-niveau lesgegeven. De leerlingen in een heterogene brugklas met een kbl-advies maken de toetsen op kbl-niveau.

Ontwikkelen in de heterogene brugklas

Elke twee weken wordt bekeken hoe de leerlingen zich ontwikkelen in de heterogene brugklas, waarbij hun welbevinden heel belangrijk is. Mocht blijken dat het instructieniveau voor een kl-leerling te hoog is, gaan de docenten over op gedifferentieerde instructie. De leerling krijgt dan instructie op zowel gl- als op kbl-niveau.

In de onderbouw kan het zijn dat naar aanleiding van de resultaten eerstejaars en tweedejaars leerlingen door de vakdocent binnen hun eigen klas voor één of meerdere vakken lesstof op een hoger of lager niveau aangeboden krijgen. Lees meer in onze schoolgids.