Sociale Veiligheid

Het is belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. Wij streven als school naar een veilige leeromgeving voor onze leerlingen en voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn van leerlingen in onze school. Pesten past niet bij onze schoolcultuur, waarin de kernwaarden Respect, Aandacht, Eerlijk, Steun en Gastvrij centraal staan. Er is op onze school een effectief beleid tegen pesten ontwikkeld. Een “pestprotocol” maakt deel uit van dit beleid.

In de klassen komt het thema “pesten” op verschillende manieren aan bod. Er worden speciale lessen aangeboden waarin groepen leren het pesten in de klas te voorkomen. Themalessen en theatervoorstellingen over pesten op school maken daarnaast deel uit van ons beleid tegen pesten. Op onze school is mevrouw A. Verhaagen de coördinator Sociale Veiligheid. De mentor is het aanspreekpunt voor ouders en leerlingen in het kader van pesten en zich mogelijk onveilig voelen in de school. Mocht zich een situatie voordoen, wordt er, samen met ouders/ verzorgers, de mentor en de coördinator Sociale Veiligheid naar een passende oplossing gezocht.

Vertrouwenspersoon

Waar dat nodig is, kunnen leerlingen en hun ouders om raad en ondersteuning terecht bij onze vertrouwenspersonen, mw. L. Balaguer Rodriguez en dhr. S. Lensselink. Ze zijn bereikbaar via telefoonnummer (010) 473 53 77.

Omgaan met leerling gegevens

De algemene informatie over leerlingen staat in het leerlingvolgsysteem SOM (naam, adres, cijfers, absentie en verzuim etc.). Informatie die nodig is voor begeleiding van leerlingen staat in het zorgvierkant in SOM (bijvoorbeeld: testresultaten, observaties, afspraken uit leerling besprekingen en resultaten van specifieke begeleiding). Deze gegevens over leerlingen vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens, die bedoeld is om ervoor te zorgen dat de gegevens over personen zorgvuldig worden gebruikt en om misbruik ervan tegen te gaan. Het zorgvierkant is daarom alleen toegankelijk voor de begeleiders van een leerling ín de school.

In de school wordt er regelmatig over leerlingen gesproken, bijvoorbeeld tijdens de rapportvergadering, de leerlingbespreking en het interne zorgoverleg. Dit overleg is nodig om de vorderingen van de leerlingen te volgen, problemen te signaleren en met de docenten afspraken te maken over leerlingbegeleiding. Voor leerlingen die extra begeleiding of zorg nodig hebben, wordt samengewerkt met externe deskundigen in het ondersteuningsteam. Daarvoor wordt eerst aan ouders/verzorgers toestemming gevraagd.