Extra onderwijsbehoeften

Voor leerlingen met extra onderwijs- en begeleidingsbehoeften wordt er door het samenwerkingsverband Nieuwe-Waterweg Noord en/of Visio en/of Auris een hulpaanbod vastgesteld. Er wordt bepaald welke hulp uw zoon/ dochter nodig heeft en hoeveel geld hiervoor beschikbaar wordt gesteld aan het LIFE College. De school maakt voor alle leerlingen in de extra ondersteuning een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit wordt besproken met ouders, leerling en de onderwijsondersteuningsspecialist (OOS) van het samenwerkingsverband. Ouders, leerling en het bevoegd gezag van de school tekenen dit OPP.
In de OPP’s staan de volgende punten beschreven:

  • Stimulerende en belemmerende factoren
  • Ondersteuningsbehoeften
  • Doelen

Driemaal per jaar organiseert school een overleg met ouders, leerling en externe hulpverleners om het OPP te bespreken:

  • Gesprek 1: Eind september/begin oktober. Ondersteuningsbehoeften worden vastgelegd en de doelen voor het komende schooljaar worden met elkaar gemaakt.
  • Gesprek 2: februari. Tussenevaluatie, de doelen waaraan gewerkt zijn worden geëvalueerd en zo nodig afgesloten of aangepast.
  • Gesprek 3: juni eindevaluatie, het schooljaar en de doelen worden geëvalueerd. Er wordt besloten welke doelen meegaan naar het volgende schooljaar. Ondersteuningsbehoeften worden opnieuw in kaart gebracht.

Extra ondersteuning die het LIFE College biedt:

Leer- en ontwikkelingsondersteuning: LWOO

Voor LWOO-leerlingen is het van groot belang dat zij voldoende individuele aandacht krijgen. BBL-LWOO-leerlingen worden in een kleinere groep geplaatst. De mentor kan zo meer aandacht aan deze leerlingen besteden. De KBL-LWOO en TL-LWOO-leerlingen krijgen extra aandacht tijdens en na de lessen. LWOO-leerlingen hebben vaak op alle gebieden extra aandacht nodig. Deze leerlingen hebben naast de leerachterstand, vaak complexe sociaal-emotionele problemen. Zij verdienen de extra aandacht die zij kunnen krijgen van het kernteam en de mentor. Veel leerlingen op onze school vallen net buiten de criteria voor LWOO. Ook deze leerlingen kunnen moeite hebben met taal en rekenen. Onze school heeft voor alle leerlingen in de onderbouw een uur ingepland voor groep doorbroken verlengde leertijd. De verlengde leertijd uren worden in de onderbouw gegeven door de mentoren en vakdocenten en zijn groep doorbroken.

Leer- en ontwikkelingsondersteuning

Voor alle leerlingen in de extra ondersteuning wordt een ontwikkelingsperspectiefplan opgesteld. In dit plan wordt beschreven waar de leerling behoeften aan heeft en hoe de gelden ingezet gaan worden. Bijvoorbeeld: begeleiding door het zorgteam, aanschaf van bijzondere leermiddelen, educatie docenten, verlengde instructie en hulp bij plannen en organiseren door de mentor en de vakdocent. De wijze waarop de leerling ondersteuning nodig heeft wordt beschreven in het OPP.

Fysieke en medische ondersteuning

Leerlingen met een fysieke of medische beperking ontvangen begeleiding vanuit Auris (cluster 2) of Visio (cluster 1). Daarnaast begeleid Auris leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.

De school wordt ondersteunt door de onderwijsondersteuningsspecialist (Steunpunt Onderwijs) bij leerlingen die extra ondersteuning ontvangen vanuit cluster 3.

Bovenstaande specialisten maken samen met ouders, leerling, zorgcoördinator en mentor een plan hoe deze leerling te begeleiden. De wijze waarop de leerling ondersteuning nodig heeft, wordt beschreven in het OPP.

Sociaal-emotionele en gedragsondersteuning

Voor de leerlingen met sociaal-emotionele problemen kan een begeleidingstraject door het zorgteam ingezet worden. Dit kan bestaan uit individuele begeleiding of begeleiding in de vorm van trainingen. De vorm van begeleiding staat beschreven in het OPP. Het zorgteam adviseert de docenten in de omgang met leerlingen in de extra ondersteuning.