Verrast over potentie foodbranche tijdens Open Huis in de FIA
Vernieuwend onderwijs
De FIA is een regionaal samenwerkingsverband voor de regio Rijnmond, dat zo’n acht jaar geleden in het leven is geroepen. Foodbedrijven, waaronder bakkerijen, bundelen binnen de FIA de krachten met het mbo- en hbo-onderwijs om er zo voor te zorgen dat er voldoende nieuwe productiemedewerkers worden opgeleid en we werken aan imagoverbetering. Dat gebeurt door vernieuwend onderwijs te bieden in nauwe samenwerking met bedrijven.Imagoverbetering
Tijdens de Food Experience Day op 28 januari, werden alle deuren van het FIA-gebouw opengezet om geïnteresseerden uit de regio kennis te laten maken met de voedingsmiddelensector. Bedrijven als Bakkerij De Paauw, FrieslandCampina, Farm Frites, Borgesius/Goedhart en De Koning Vlees waren op het bedrijvenplein aanwezig om tekst en uitleg te geven over hoe het is om te werken in een dergelijk productiebedrijf en welk perspectief dat biedt. Uiteraard kon er ook worden geproefd van de producten die de bedrijven hadden meegenomen, wat leidde tot meer inzicht en begrip en een betere beeldvorming.Sociaal
Sococo laat dagelijks in de FIA-keuken zien hoe je koffie en food ‘met een sociaal verhaal’ kunt serveren. De Sococo-medewerkers doorlopen namelijk een 12-weeks traject om vanuit een achterstandssituatie een praktijkverklaring te halen, die ze weer kunnen gebruiken voor een baan over vervolgopleiding. In de keuken leren ze om als team te werken en weer stevig in je schoenen te staan. Tijdens het Open Huis bleek maar weer eens hoeveel lof die aanpak oogst.Opleiden en praktijk
FIA-opleider Lentiz toonde in het Micro Lab en het Cuisine Lab hoe je als operator kunt worden opgeleid om te gaan werken in één van de foodbedrijven. Studenten van Lentiz | LIFE College waren aanwezig om gezonde pasta en lekkere pesto te maken. Albeda pakte in de Bread Bakery flink uit met allerlei soorten brood en banket, die ter plekke werden opgemaakt door leerling-bakkers. Inholland wees in het Chemic Lab geïnteresseerden er op wat het werken in een laboratorium binnen een foodbedrijf inhoudt. In dezelfde ruimte lieten de collega’s van de afdeling Quality Control (QC) van FIA-partner Royal Steensma zien hoe je spijs en fondant test op kwaliteit.
Food is fun!
Dat food ook zeker fun is, bewijst het team van het IJscentrum dat de bezoekers liet zien én proeven hoe het lekkerste, ambachtelijk bereidde ijs van Nederland moet worden gemaakt. “Een lekker ijsje proeven is altijd een goede aanleiding voor een gesprek over opleiden”, weet docent Marcel Vermeulen. Hij is ook eigenaar van ijssalon De IJsMeulen in Voorhout. Essensor nam de gasten mee in de wereld van sensoriek: hoe je met je zintuigen een product kunt beoordelen. Ook dit leidde alom tot verwondering. “Dit Open Huis helpt ons ook het panel met proevers in deze regio te vergroten, zodat we nog meer panelonderzoek kunnen doen”, vertelt directeur Jan Willem Steunenberg van Essensor.
Veel vragen
Uit de reacties van de vele belangstellenden – jongeren én ouderen – blijkt dat het gros zich verbaast over hoe ons voedsel wordt geproduceerd en welke kansen en mogelijkheden de foodsector biedt qua diversiteit aan banen en doorgroeimogelijkheden. “Een mooie manier om onszelf te positioneren aan een breed publiek uit de regio: dat is altijd goed!”, vat Klaas Fuite van Bakkerij De Paauw zijn beeld van het Open Huis samen. “De vragen bleven maar komen: van ouders, maar ook van de kinderen”, merkten Jan de Koning van De Koning Vlees en Huseyin Gun van Royal Steensma. “Heel gaaf om te zien hoe de FIA als samenwerkingsverband via dit soort activiteiten z’n bijdrage levert om kansen te bieden voor onze jongeren”, reageert wethouder Jacky Silos van de gemeente Vlaardingen, die ook een bezoek brengt. “Als mbo-stad zijn we dan ook apetrots op de FIA!”Imagoverbetering
De enthousiaste en positieve feedback is voor de FIA reden om een Open Huis als deze vaker te gaan organiseren. “Het past naadloos in de ambities van het samenwerkingsverband, namelijk het organiseren van imagoverbeterende activiteiten om zo meer mensen enthousiast te maken te kiezen voor een baan in de foodsector”, besluit Cor Bakker van Lentiz. “Die missie is tijdens het Open Huis zeker geslaagd.”