Profielkeuze
In het derde leerjaar kies je een profiel. Een profiel kiezen is een proces. Dat hoef je niet in één keer te kiezen.
De mentor en decaan spelen een belangrijke rol in je keuzeproces. Ook de vakdocenten zijn erbij betrokken. Bij het tweede en derde rapport vragen we aan al je vakdocenten of zij jouw (voorlopige) keuze voor een profiel en voor een vak in het vrije deel wel verantwoord vinden. Jij gaat samen met je mentor en je ouders in gesprek over jouw profielkeuze en de adviezen. Als je naar aanleiding van de gesprekken je profielkeuze wilt wijzigen, kan dat tot begin maart.
Planning profielkeuze
september | Infoavond voor ouders over profielkeuze |
oktober / december | LOB-lessen tijdens mentorlessen |
januari / februari | Profielkeuzegesprekken met leerlingen |
februari / maart | Aan het eind van periode 2 geven vakdocenten een advies op basis van inzet en inzicht met betrekking tot de bovenbouw |
maart | Profielkeuzes gemaakt. Gesprekken met mentoren en ouders |
maart / april | Eventuele wijzigingen nog doorvoeren |
mei | Profielkeuze wordt doorgegeven aan roostermaker. Profielkeuze staat nu vast. |
Overzicht van de profielen
Wil je meer weten over de profielkeuzes. Klik hier voor het profielschema vwo en hier voor het profielschema havo.
Toelichting: er zijn vier profielen waaruit gekozen kan worden. Ieder profiel bevat verplichte vakken en keuzevakken. De groene en blauwe balken zijn verplichte vakken, uit de geelgroene en oranje balken moet één vak worden gekozen.
Vakken in de bovenbouw
Aan het einde van het derde leerjaar havo en vwo maken leerlingen een profielkeuze. De bovenbouw van havo en vwo heeft vier profielen: Natuur en Techniek, Natuur en Gezondheid, Economie en Maatschappij en Cultuur en Maatschappij. In maart maken leerlingen onder begeleiding van de decanen en mentoren hun profielkeuze. Sommige vakken zijn de bovenbouw anders of nieuw.
Vakken in de bovenbouw
-
Bedrijfseconomie
Wat is bedrijfseconomie in de bovenbouw havo/vwo?
In deze powerpoint wordt uitgelegd wat economie en bedrijfseconomie in de bovenbouw inhoudt.
-
BSM
Wat is BSM in de bovenbouw havo?
BSM staat voor Bewegen, sport en maatschappij. Bij deze drie onderwerpen wordt stilgestaan tijdens de lessen en worden ook getoetst na iedere periode.
Binnen het vak BSM hebben leerlingen afhankelijk van de perioden één of twee blokuren in de week les, waarin voor het grootste gedeelte in de gymzaal wordt bewogen en een breder scala aan sport- en bewegingsactiviteiten wordt aangeboden dan in een reguliere les lichamelijke opvoeding.
Leerlingen krijgen in de lessen BSM 4 perioden praktijklessen, waarin verdieping plaatsvindt op de sporten die in de lessen LO worden aangeboden en extra sporten naast het reguliere programma. Daarnaast wordt in lessen aandacht besteedt aan spier- en sportmassage en komen externe sportaanbieders clinics verzorgen aan de groep. Ook gaan leerlingen lesgeven aan elkaar, zodat zij leiding leren geven aan een groep en er een sterk groepsgevoel ontstaat. Er wordt na iedere praktijkperiode een theorietoets afgenomen waarin vragen staan over de praktijklessen in combinatie met hoofdstukken uit het bijgeleverde boek.
Het vak Bewegen, sport en maatschappij sluit goed aan op een vervolgopleiding gericht op de (H)ALO, sportmanagement en andere sport gerelateerde opleidingen.
-
Cambridge English
Wat is Cambridge Engels in de bovenbouw havo/vwo?
Op het Reviuslyceum wordt er sinds een flink aantal jaren de mogelijkheid gegeven aan leerlingen om een Cambridge Examen af te leggen. Afhankelijk van het niveau van de leerling kan er worden ingeschreven op ‘First’ (B2 = HAVO-niveau), op ‘CAE’ (C1 = VWO-niveau) of ‘CPE’ (C2 = VWO+-niveau). Bij het behalen van dit examen ontvangt de leerling een certificaat. Dit Cambridge certificaat wordt tegenwoordig door veel onderwijsinstellingen en door het bedrijfsleven gezien als bewijs van uitstekende vaardigheden in de Engelse taal.
Als voorbereiding op dit examen biedt Reviuslyceum elke leerling in VWO 5 en HAVO 4 binnen de reguliere lessen of in de vorm van een extra lesuur (VWO 4) de kans om zijn/haar vaardigheden met de Engelse taal (spreken, schrijven, luisteren en lezen) verder te verbeteren. In jaar 3 kunnen VWO-leerlingen aangeven of zij het extra uur Cambridge willen volgen en in het voor-examenjaar kunnen alle leerlingen (HAVO 4 en VWO 5) doorgeven aan hun docent Engels of zij uiteindelijk willen deelnemen aan het Cambridge examen. Reviuslyceum is aangesloten bij Cambridge English en krijgt korting op deelname aan het examen, en zo zijn de kosten momenteel rond de 275 euro per leerling.
-
Havo-P
Wat is Havo-P in de bovenbouw havo?
Havo-p is een nieuw vak voor leerlingen op de havo die ook behoefte hebben aan meer praktijk. De leerlingen gaan werken aan de hand van realistische opdrachten en onderzoek buiten de school. We werken hiervoor samen met bijvoorbeeld de gemeente en het bedrijfsleven. Leerlingen worden met name beoordeeld op hun vaardigheden: denk aan samenwerken, onderzoeken, communiceren, kritisch denken en projectmatig werken. Het biedt een goede voorbereiding voor een vervolgopleiding aan een hogeschool (hoger beroepsonderwijs) of voor een directere instap op de arbeidsmarkt, afhankelijk van de vervolgkeuze van de leerling.
Het vak dat officieel Praktijk Gericht Programma Techniek (pgp-T ) heet, wordt aangeboden als profielkeuzevak in het profiel N&T en als keuzevak in zowel de profielen N&T als N&G. Daarnaast bieden wij het vak aan als 8e vak ook binnen de profielen E&M en C&M. Het is een eindexamenvak, maar er is geen centraal eindexamen. De leerling rond het vak af op school.
Voorwaarde: de leerling kan niet BSM én havo-P kiezen.
-
Kunst beeldend
Wat is Kunst Beeldend in de bovenbouw havo/vwo?
WELKOM
in de wereld van de verbeelding, de wereld waarin alles lijkt op wat het niet is,
de wereld die eruitziet zoals jij zelf bepaalt.
In de wereld waarin jij vorm kunt geven aan jouw ideeën, visies, dromen.
Kun je het leren? JA en je hoeft er niet goed in te zijn.Je kunt je ontwikkelen! Je moet het wèl willen.
WAT LEER JE VAN KUNST?
Creatief denken. Creativiteit en innovatief zijn, dit zijn DE belangrijke vaardigheden voor de toekomst in heel veel beroepen.
Expressie. Bij kunst leer je jezelf uit te drukken op allerlei manieren.
Waarnemen of observeren. Je leert het verschil tussen observeren en je eigen mening hebben. Ook leer je clichés te doorzien.
Doorzettingsvermogen. Bij het maken van een beeldend werk weet je dat er altijd lastige momenten zijn. Dat zijn de momenten waarop je doorzettingsvermogen leert ontwikkelen.
Voorstellingsvermogen trainen. Dit helpt je om in actie te komen op een bepaalde manier en om oplossingen te bedenkenBij kunst leer je dit het meest direct, je leert het bij het maken van werkstukken, bij het ontwerpen.
Innovatie. Aan de hand van experimenten doen en risico’s daarbij nemen, leer je nieuwe dingen te maken en te ontdekken. Soms gebeurt dat helemaal toevallig. Van de fouten die je daarbij maakt, kun je leren.
Reflectie. Goed kunnen reflecteren en een goede zelfevaluatie kunnen maken is de basis voor goed kunnen leren en zul je in de rest van je loopbaan nog erg vaak nodig hebben.
Procesmatig werken. Deze vaardigheid heb je in je latere studie en werk nog vaak nodig: ook daar wordt gewerkt in een proces waarbij je feedback krijgt en dan weer bij moet sturen om een goed product te krijgen.ALS JE KUNST ALS EXAMENVAK KIEST…
…leer je nieuwe patronen te zien, weet je hoe je van je eigen fouten kunt leren en hoe je problemen kunt oplossen door je voorstellingsvermogen te gebruiken. Jij kan degene zijn die de antwoorden kan geven op de vragen van de toekomst.
Beroepen in de kunst en cultuur waarbij je deze vaardigheden nodig hebt zijn te vinden in de architectuur, mode, film-wetenschappen, media- en communicatie-wetenschappen, kunstgeschiedenis, theaterwetenschappen, industriële vormgeving, ICT- en gamedesign, filmindustrie, fotografie, reclame, onderwijs, toeristische industrie, vrijetijdsindustrie, kunstmanagement, creatieve therapie.
Daarnaast zijn er veel beroepen waarbij je de vaardigheden die je bij de kunstvakken geleerd hebt kunt gebruiken, zoals beroepen in de: psychologie, pedagogiek, journalistiek, media, communicatie.
-
Wiskunde D
Wat is wiskunde D in de bovenbouw vwo?
Wiskunde D is bedoeld als aanvulling en verdieping op wiskunde B. Je moet dus wiskunde B hebben als je wiskunde D wil kiezen. Bij wiskunde D krijg je veel verschillende aspecten van de wiskunde te zien. Zo leer je bijvoorbeeld over kansrekening en statistiek, een onderdeel dat niet in wiskunde B zit, maar bij veel universitaire studies wel belangrijk is. Verder leer je bijvoorbeeld hoe je stellingen moet bewijzen en leer je dat de √−1 wel degelijk bestaat in de vorm van een complex getal. De lessen van wiskunde D zijn wel wat anders dan je andere lessen. Je bent meestal zelf bezig om de hoofdstukken door te werken en elke week heb je een afspraak met de docent waar je dan je vragen kan stellen en waar uitleg gegeven kan worden. In de praktijk betekend dat is dat je maar 1 contactuur hebt per week en dat je de overige twee lesuren zelf aan het werk moet. Natuurlijk heb je wel altijd de mogelijkheid om vragen te stellen aan de docent, via teams of door op school langs te gaan.