Leren, inspireren en verbinden: decanendag in de Food Innovation Academy
Verbinding
De decanendag vond plaats in de FIA: hét kennis- en innovatiecentrum van de foodsector. Op deze praktijk locatie in Vlaardingen komen bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek samen om te innoveren, ontwikkelen, inspireren en verbinden rondom de thema’s food, health en technology. Cor Bakker, directeur van de FIA, heette de deelnemers welkom: “Het doel van de FIA is om de foodsector te voeden met vakmensen, kennis en innovaties. Daar is vooral verbinding voor nodig. Dat is wat we vandaag ook willen bereiken: vo-leerlingen verbinden met het mbo of hbo!”
Maatschappelijke thema’s
Petra Kuijper, practor Food, Health & Technology bij Lentiz LIFE College, nam de deelnemers mee in de toekomst van de foodsector in een duurzame leefomgeving. Met haar practoraat laat Petra studenten al vroeg kennismaken met relevante en innovatieve thema’s binnen de foodsector zoals duurzaamheid, gezondheid en circulariteit. “Grote maatschappelijke thema’s die spelen bij bedrijven, zoals de energietransitie, gezondheid en robotisering, zijn direct verbonden aan de voedingssector. Hier liggen mooie kansen om vanuit het onderwijs aan bij te dragen.”
Een visie die ook Maikel Laureijssen, docent Food Commerce & Technology bij Hogeschool Inholland, onderschrijft. Hij vertelde onder andere over de minor Food Challenge Ondernemen waar studenten inspelen op diezelfde maatschappelijke thema’s. “De studenten starten een eigen bedrijf en zijn verantwoordelijk voor het hele proces: van concept- en productontwikkeling tot marketing en sales. Veel van de opgestarte bedrijven spelen in op vraagstukken als duurzaamheid.” Saucijs UNIQ is een voorbeeld van een start-up ontstaan uit de minor en inmiddels écht op de markt. Voor de productie van deze borrelhap wordt uitsluitend gebruik gemaakt van vlees van wilde ganzen die in Nederland overlast veroorzaken. ‘Een duurzaam alternatief voor traditionele borrelhapjes’
Leren door te ervaren
Deelnemers konden tijdens de dag ook deelnemen aan workshops. Een aantal gingen fanatiek aan de slag in de keuken met een casus die vanuit onderzoekend leren werd aangevlogen. Een andere groep decanen kreeg meer informatie over de baankansen in de food-sector. Alumni van het Lentiz LIFE College en Hogeschool Inholland kwamen aan het woord over hun huidige baan en de weg ernaar toe. Hieruit bleek hoe veelzijdig en divers de foodsector is. Ook werd het aanbod aan (studie)voorlichtingsactiviteiten van het Lentiz LIFE College en Hogeschool Inholland besproken. Onder andere het Inholland ganzenbordspel kwam aan bod en de Food escape room van het Lentiz LIFE College. Deelnemers konden deze activiteiten ook zelf ervaren. De spellen werden met veel enthousiasme gespeeld.
Studenten aan het woord
Ook was er een studentenpanel waarin mbo- en hbo-studenten vertelden over hun studiekeuze. Zeyneb, student Voeding, Kwaliteit & Productontwikkeling bij Lentiz LIFE College: “In eerste instantie wilde ik Verpleegkunde gaan studeren, maar na het bezoeken van open dagen wist ik het toch niet zeker. Via de website van Lentiz kwam ik deze opleiding tegen. Ik heb uiteindelijk hiervoor gekozen om meer kennis op te doen over voeding en het eten uit de supermarkt. Het was een grote switch, maar vooral de variatie binnen de opleiding vind ik heel erg leuk.”
Wat buiten kijf staat is de waardering van de studenten voor het praktijkgerichte onderwijs. Zo ook voor Nienke, student Food Commerce & Technology bij Hogeschool Inholland: “Ik wist al dat ik iets wilde met voeding en kwam al snel uit bij de WUR. Uiteindelijk kwam ik er door meeloopdagen achter dat heb hbo toch beter bij mij past dan de universiteit. Je werkt veel in groepen en het is een praktische manier van leren, dat vind ik fijn.”
Ga erop uit!
De studenten gaven de decanen en vakdocenten ook nog een aantal tips om leerlingen te begeleiden in hun studiekeuzeproces. Zo drukte de studenten hen vooral op het hart om leerlingen aan te moedigen erop uit te gaan. Nienke: “Bezoek een Open Dag en ga een dagje meelopen, dan ervaar je écht de sfeer van een opleiding.” Daarnaast vinden ze het belangrijk dat leerlingen het volledige studieaanbod te zien krijgen: van mbo tot universiteit, maar ook niche opleidingen zoals voeding verdienen aandacht in voorlichtingen. Tot slot gaf Zeyneb mee: “Kijk naar de talenten van de leerling. Wat kan die en wat zou het best bij hem of haar passen? Let hen hun kwaliteiten zien!”
Ervaringen van deelnemers
Zowel de deelnemers als organisatie blikken positief terug op een leerzame dag.
Miranda Hasen, decaan Vak College Hillegersberg: “Ik heb ontzettend veel ideeën en inspiratie opgedaan deze ochtend. Ik zou als school ook graag meedoen aan de Hackathon van het Lentiz LIFE College.”
Angelina van Holstein en Sabine Blom, ISW Westland Vakcollege: “De sfeer is zo fijn vanochtend. In onze eigen voedingslessen hebben we maken met vaste richtlijnen, maar in de mini-hackahton van Petra Kuijpers hebben we veel inspiratie opgedaan om leerlingen zelf een casus te geven en te laten ontdekken wat er mogelijk is met restafval binnen de voedingsindustrie.”
Marjolein Remmerswaal, Relatiebeheer Hogeschool Inholland: “Ik kijk positief terug op de decanendag. Het was mooi dat er ruimte was voor dialoog over hoe we de foodsector beter bij studiekiezers onder de aandacht kunnen brengen.”
Meer weten?
Benieuwd naar het aanbod aan voorlichtingsactiviteiten voor scholen? Neem dan contact op met of Karin Lameijer (mbo) via klameijer@lentiz.nl. Meer weten over de FIA? Neem dan contact op met Cor Bakker via cbakker@lentiz.nl |
Link naar dit practoraat? [BF1]