Interview met schoolopleider Vera Vis van Scool
Wie bij Lentiz werkt, wordt ondergedompeld in het onderwijs
Stagiaires heten bij het Floracollege ‘docenten in opleiding’ afgekort tot dio’s. “Bij ons hoort iedereen er helemaal bij”, legt Vera Vis uit met aanstekelijk enthousiasme. “Leerlingen, dio’s, nieuwe en ervaren docenten, iedereen is betrokken bij elkaar én bij het ontwikkelingsproces. Dat maakt werken en leren bij het Lentiz |Floracollege in Naaldwijk zo aantrekkelijk.”
Talenten ontwikkelen
Het Floracollege is een vmbo-school waar leerlingen worden voorbereid op het beroepsonderwijs. “Wij vinden het belangrijk om talenten te ontwikkelen”, vertelt Vera gedreven. “We willen leerlingen leren zelf te ontdekken waar ze goed in zijn en welke vervolgstappen ze kunnen nemen. Ik mag ze daarbij helpen.”
Leerlingen krijgen naast vakinhoudelijk onderwijs ook begeleiding bij de executieve vaardigheden: plannen en organiseren, lange termijn doelen stellen, focussen en effectiever en efficiënter werken. “In het vierde leerjaar coach ik mijn leerlingen een kwartier per week. Ik help ze hun interesses te ontdekken, doelen te bepalen en planningen te maken. We bespreken de praktijkstage die ze gaan doen en de keuze die ze moeten maken voor een vervolgopleiding na het behalen van hun diploma.”
Samenwerking met hogescholen
Voor het begeleiden van studenten die docent willen worden, participeert Lentiz in twee opleidingsscholen. SCOOL is een samenwerking met de Hogeschool Rotterdam, Iclon Leiden en Sec Delft. Bij het Groen Consortium wordt samengewerkt met Aeres Hogeschool Wageningen en zes andere AOC’s.
In totaal lopen ruim 100 dio’s per jaar stage bij de verschillende locaties van Lentiz. Vera is verantwoordelijk voor de begeleiding van 15 tot 20 dio’s op het Floracollege. “Ik help de studenten de koppeling te maken tussen theorie en praktijk, organiseer intervisies en ben beeldcoach, waarbij ik studenten opneem als ze lesgeven en ik de beelden vervolgens met ze bespreek.
Het liefst willen we al onze dio’s behouden binnen de Lentiz organisatie. Gelukkig gebeurt dat in 90 procent van de gevallen. Lentiz heeft veel verschillende locaties met ieder een eigen cultuur, zodat docenten na hun opleiding bijna altijd wel een plek kunnen vinden die bij hun past.
Sfeer op school spreekt aan
De sfeer op school is belangrijk. Als je bij ons werkt of stageloopt, word je volledig ondergedompeld in het onderwijs. Iedereen wordt uitgedaagd om vanuit zijn eigen kunnen bij te dragen. We volgen de onderwijsontwikkelingen, staan open voor vernieuwing en zijn altijd in beweging. Maar ook als een dio besluit een andere richting in te slaan, hebben we iemand verder kunnen helpen. Of het nu gaat om leerlingen, dio’s of (beginnende) docenten, iedereen is eigenaar van zijn of haar eigen ontwikkelingsproces. Dat proces is elke keer weer anders, en dat maakt mijn werk zo leuk.”