Interview met biologiedocent Folkert van der Waardt
“Ik ben leraar geworden om het leraar zijn”
“Werken bij het Reviuslyceum voelt voor mij als thuiskomen”, vertelt Folkert enthousiast. Dat komt niet alleen doordat hij er zelf leerling is geweest, door de leuke collega’s of de gezellige kleinschaligheid van de school, maar vooral door de vrijheid die hij bij het lesgeven heeft. “Als docent kun je hier zelf bepalen hoe je de lessen invult. De ene keer neem ik de leerlingen mee naar de 2e Maasvlakte en gaan we fossielen zoeken in het opgespoten zand, in een andere les stuiten we op een interessant onderwerp en praten we daarover door. De speerpunten van de school zoals internationalisering, digitalisering en talentontwikkeling komen dan vanzelf aan de orde.”
Biologie is overal om ons heen
Als bioloog pur sang ziet de gedreven docent volop onderwerpen om te bespreken: “Biologie is altijd en overal om ons heen, je kunt er de hele dag mee bezig zijn. Ademhalen, eten, fietsen, vogeltjes spotten… de biologie bestudeert het leven en de verschillende levensvormen”, legt hij uit.
“Evolutie en genetica vind ik zelf de meest interessante onderwerpen. De (oude) evolutietheorie kun je koppelen aan nieuwe kennis op DNA-gebied. Zo kunnen we sinds kort ‘designerbaby’s’ maken. Dat zijn baby’s, waarvan het DNA is aangepast, zodat ze geen nare ziektes zullen krijgen en die erg knap, intelligent en sportief zullen zijn. De kennis om het te doen is er, de volgende stap is een ethische: willen we dit wel? Daarover hebben we het in de klas. Een actueel onderwerp is nu ook het coronavirus en de verschillende mutaties.”
Middelbare schoolperiode zo leuk mogelijk maken
Folkert is leraar geworden om het leraar zijn. “Ik vind het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van jongeren. De leerlingen van nu zijn de makers van de toekomst. Daarop willen we hen op school zo goed mogelijk voorbereiden. Tegelijkertijd wil ik de middelbare schoolperiode voor mijn leerlingen zo leuk mogelijk maken. De onzekerheid van de pubertijd, een moeilijke thuissituatie … ik kan er met de leerlingen over praten, geef ze soms wat tips en help hen er wat makkelijker mee om te gaan.
Het scheelt dat ik zelf in Maassluis ben opgegroeid en er nog steeds woon. Ik zie mijn leerlingen niet alleen in de klas, maar ook achter de kassa, op terrasjes of tijdens het sporten. Daardoor leer ik de persoonlijke situatie wat beter kennen. Naast het pedagogische vind ik het interpersoonlijke aspect van het leraar zijn belangrijk. Ook dat heeft immers effect op hoe een leerling in de les zit. ”